70% af alle jobsøgere screener virksomheder for meningsfulde diversitetstiltag. Og det starter allerede ved jobopslaget.
- Cathrine Mejdal

- 14. nov.
- 2 min læsning
"...Vi opfordrer alle interesserede til at søge stillingen - uanset alder, køn, religion, handicap eller etnisk baggrund."
"...Du er kreativ, fleksibel, ambitiøs, udadvendt..."
Får du ikke kuller af ovenstående floskler? Jeg stødte første gang på dem efter endt uddannelse for knap 15 år siden. I de seks måneder, hvor jeg var jobsøgende, fik jeg instant trang til at venstreklikke "luk vinduet", når jeg spottede ovenstående formuleringer eller variationer deraf.
Nu hvor jeg er selvstændig konsulent har jeg dog en mere analytisk tilgang til det. For hvad sker der lige inde i hovedet på os, når vi støder på de formuleringer? Hvorfor klinger det så hult, når organisationer og virksomheder bruger det til at brande deres DEI-strategi?
Efter gennemgang af omkring 100 tilfældige jobopslag - både hos private og offentlige virksomheder - viser det sig, at godt 60% stadig bruger den terminologi. 15 år og ikke meget har rykket sig i mellemtiden.
Og det gavner på ingen måde virksomhedens employer branding. Tværtimod.
Forskning peger nemlig på, at det kan have den modsatte effekt:
Studier fra Yale University og The Decision Lab viser, at "pro-diversitetsformuleringer" uden reel handling kan skabe en følelse af fremmedgørelse hos underrepræsenterede ansøgere.
Hvorfor? Når man bruger ord eller billeder, der skal afspejle inkluderende praksisser, skaber det forventninger hos ansøgeren, som bliver brudt, når imaget, ansættelsesforløbet eller arbejdsmiljøet ikke afspejler den samme sandhed. Det kan sidestilles med følelsen af, at der er sket et løftebrud. Det rammer en på retfærdighedsfølelsen.
Ovenstående forskning viser også, at det har betydning hvorvidt man anvender sætninger, der begynder med "du er" eller "du har".
"Du er" signalerer et iboende egenskab, personen tager med sig overalt: Handicap, religion, etnicitet, køn, alder og seksualitet - samt fleksibilitet, kreativitet og ambitioner. Det er essentialiseret og skaber bekymring omkring mulige trusler / udfordringer forbundet med en evt. ansættelse. "Hvad nu hvis de ikke synes, jeg er kreativ nok? Er jeg for døv efter deres smag?"
"Du har" signalerer læring og erfaringsprocesser: Kompetencer, ansøgeren kan udvikle på arbejdspladsen. Det taler ind til ansøgerens nysgerrighed og motivation.
Tre konkrete ting du kan gøre for at styrke signalværdien i jeres EVP og tiltrække kandidater:
Få en udenforstående (gerne en fra en underrepræsenteret gruppe eller minoritet) til at læse eventuelle jobopslag igennem og give feedback på det.
Vær bevidst om sprogbrug og skab sammenhæng mellem det sagte og det gjorte i konkrete processer (fx anonyme screeninger, tilgængelige formater, mangfoldige ansættelsespaneler).
Vær ærlig om, hvor I er på jeres DEI-rejse - både på skrift og visuelt. Kandidater foretrækker autenticitet frem for sprogblomster.

