Hvordan arbejder man med alternativer til det kropskapable publikumsoplevelse?
- Cathrine Mejdal

- 14. nov.
- 2 min læsning
Opdateret: 16. nov.
Jeg er udpræget morgenmenneske og elsker morgenmøder.
Og når emnet er dataindsamling- og behandling i kulturregi, kan jeg næsten ikke få armene ned af begejstring.
Data er hot - især når det handler om at styrke brugerrejsen i kulturindustrien.
Operate A/S havde Arbejdermuseet, Ny Carlsberg Glyptotek og Rudersdal Museer forbi til en god snak om hvordan man laver publikumsmålinger og bruger dem i praksis.
Ud over god kaffe og nyfødte croissanter var der en del gode pointer at hente hjem om at stille det rigtige spørgsmål, igangsætte den rigtige proces og bruge den rigtige metode. Og hvordan man omsætter data i praksis i kurateringen og designet.
Det satte gang i nogle tanker.
Hvordan tænker man funktionsvariabler ind i sådan en publikumsundersøgelse?
Med tanke på, at 1,3 millioner danskere har et handicap og at kulturdeltagelsen for gruppen ligger på 22% mod 71% hos gennemsnittet (VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og Danmarks Statistik), ligger der muligvis en uudforsket potentiale her.
For når der bliver talt om tilgængelighed, mangfoldighed og inklusion af personer med handicap, tager man ofte udgangspunkt i de fysiske rammer og en tjekliste.
Men det handler i høj grad også om de fortællinger, man som publikum kan identificere sig med.
Da jeg læste til kulturformidler på KU, var en vigtig take away den, at alt hvad vi oplever og bearbejder gestalterer sig i vores egen position i verden.
De kroppe og fortællinger, kulturen italesætter, er typisk kropskapabelt funderet. Man tænker, når man indfanges af en fortælling: “Det kunne være mig!”
Det, der sker, når jeg som døv bevæger mig ind i den kropskapable narrativ, er en afkobling fra den fordybelse, man forsøger at formidle.
Det er en dimension i publikumsoplevelsen, kulturindustrien og besøgende med handicap med fordel kan dykke ned i - og reflektere over:
Hvordan har du (som formidler) arbejdet med alternativer til den kropskapable publikumsoplevelse?
Hvordan har du (som en besøgende med handicap) oplevet den afkobling i kulturindustrien?

