ESG: Skab bred engagement med visuelle virkemidler
- Cathrine Mejdal

- 14. nov.
- 2 min læsning
Opdateret: 16. nov.
12 standarder, 84 kravspecifikationer og 1144 datapunkter. Det er intet under, at virksomhederne går fuldstændig i sort, når de åbner det famøse EFRAG-excelark og i full-blown panik-mode udlicterer opgaven til en ekstern konsulent eller ansætter en ESG-medarbejder, der får lov til at sidde i en krog sammen med HR-afdelingen og nørde data.
Det er dog nemmere sagt end gjort. Hvorfor?
ESG er ikke bare tal. Det er en fortælling, der skal forstås og deles i hele organisationens værdikæde. Det handler om at skabe oprigtig interesse for hvordan virksomheden påvirker omgivelserne - og vice versa, så vi lærer, hvordan vi kan redde, ja, planeten og menneskeheden, samtidig med at vi skaber profit på bundlinjen.
De tre P'er er grundessensen i ESG-arbejdet. People, planet and profit.
ESG-rapportering kræver derfor mere end Excel-ark, udlictering og jura. Det skal ikke kun læses, men også bearbejdes visuelt - forskning viser, at læringsudbyttet forbedres med 60% i gennemsnit, når man bruger grafik til at underbygge tekstbåren data.
Derfor tror jeg på visuelle modeller, der:
skaber overblik over ESG-relevante emneområder på tværs af afdelinger
fremmer dialog, vidensdeling og korrekt dataindsamling i hele værdikæden
forankrer S’et som et fælles anliggende - det er ikke kun en opgave for den ESG-ansvarlige eller ledelsen
Der skal ganske lidt til, før ESG kan blive mainstream i din organisation: Aktiverer du bare 16% af din organisation i ESG-arbejdet, er målet næsten nået. Så kom i gang - brug mit gratis eksempel, der tager udgangspunkt i ESRS S 1, der handler om sociale initiativer i forhold til organisationens egen arbejdsstyrke.
Det er et visuelt værktøj, der virker:
Da jeg afprøvede det hos en organisation, skabte det nysgerrighed, åbenhed og dialog - og medarbejderne fik sågar mod på at åbne det famøse EFRAG excel-ark med mere end 1100 rapporteringsdatapunkter uden at gå fuldstændig i sort = succes!
Download eksemplet og prøv selv at gøre S’et i ESG konkret og meningsfuldt for jeres medarbejdere, kunder og forbrugere - særligt når det handler om:
tilgængelighedsinitiativer
medarbejdertrivsel- og mangfoldighed
strategiske tiltag målrettet personer i hele værdikæden (kunder, medarbejdere og forbrugere) med funktionsvariationer
compliance med EAA, WCAG og anden lovgivning


